tisdag 21 december 2010

Musikpedagogen är död?

2012 blir året då "lärarna med status" får sin beskärda del av den nuvarande regeringens minstsagt "skrivbordspedagogiska" läroplan som dels sätter vissa lärarkategorier till Nummer 1 och andra följa efter i en viss rangordning! Elever med kulturella behov bryr man sig inte om! De som tappar mest är dock musikpedagogerna, sannolikt på grund av att just denna kategori av pedagoger saknar all facklig representation!
Musikpedagogen har ju steg för steg tappat status sedan den dagen då FACKLÄRARFÖBUNDET anslöts till Lärarförbundet! Jag själv var med i omröstning mot denna sammanfogning men kördes över av "maktgiriga" fackets förtroendemän! Det fanns krafter som ville ansluta musikpedagogerna till musikerförbundet men även där hade musikpedagogerna hamnat i skymundan?
Man kan väl, som efterklok, säga att inom lärarfacket finns det inga förtroendemän idag utan endast fackliga funktionärer som sätter sin karriär före medlemmarnas intressen och då hamnar musikpedagogerna längst ner i status! Denna trend verkar följa den allmänna fackliga trenden?
Med vetskap om att Sveriges 3:e största exportartikel bara till för några år sedan var just  "Det Svenska Musikundret"! Detta "Under" är ju inte svårt att förstå eftersom 50-, 60- och 70-talets Kommunala Musikskola var så oerhört välrustad i pedagogisk mening och hade absolut de bästa lärarna som tänkas kan! Lärarkåren bestod av mycket gediget utbildade föredetta regionsmusiker som visste hur ett barn lär sig dels att spela, dels att jobba med sina uppgifter, dels att samarbeta och kronan på verket ordning och reda och diciplin!Allt detta har sakta men säkert raserats av Kommunförbundets, med Lärarförbundets godkännande eller likgiltighet, närmast diktatoriska styrsätt av kulturarbetare där denne jobbar som en slags "fritidsledare" med musikinriktning vilket har satt musikpedagogerna in i ett "tomrum utan ljus eller syre" och absolut utan musikutvecklande yrkesstolthet! Detta är så genomsyrat i hela skolan att till och med eleverna frågar "vad jobbar du med egentligen när du inte spelar med oss"?  Diskrepansen mellan behovet hos kommunerna och Musikhögskolornas inre mål är ett annat problem där pedagogen är närmast "Död" innan denne ens har avlagt sin examen!


 Nu har "dödsstöten" utdelats i form att regeringen och skolverket har rangordnat lärarkåren så att kulturarbetarna görs om till "löpare på ett bräde"! Trots att grundskolans, i läroplan förankrad, musikundervisning genomförs via kulturskolor där tjänsterna köps in till grundskolor via kommuner där priset prutas givetvis så lågt ner som möjligt! Det är klart att regeringen och skolverket, kommunerna och facket tjänar på att musikpedagogerna får lägre status och därmed lägre lön! Man tjänar pengar på det!

Nu när den övriga lärarkåren har fått sin "legitimation" kan man ju undra om musiken skall drivas som "svart pedagogisk verksamhet" eller kommer kommunförbundet skaffa dispans för udervisning av musik inom grundskolan? Kommer det att ske till "reapriser"?
Är det inte dags för musikpedagogerna att organisera sig till en egen "försvarsallians" som ser till deras intressen, inte bara i lön, utan villkoren, reglementet och förhållningsättet gentemot just  den enskilde musikpedagogen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar